Naar aanleiding van de modernisering van het secundair onderwijs, werd het organisatiebesluit van het secundair onderwijs aangepast. Lees er alles over in de omzendbrief 'duaal leren en en de aanloopfase'
Oranjehuis | Moorseelsestraat (bis) 146 | ||
Groep Intro Brugge | Keurlingenweg 1 | ||
Werkperspectief | Ijzerdijk (DA) 45 | ||
Argos | Fochlaan 1 bus 2A | ||
Jongerenatelier Kortrijk | Sint-Anna (Kor) 10 | ||
Profo West-Vlaanderen | Canadalaan 8 |
Deze documenten kunnen ongetwijfeld handig zijn voor je leerlingen:
Screeningstool voor leerlingen in de aanloopfase
Voor de screening van leerlingen is er een keuze uit onderstaande screeningtools:
In opleidingen Duaal Leren spelen trajectbegeleiders een hele belangrijke rol ineen aantal beleidsmatige, organisatorische en communicatieve acties. In deze checklist vind je een stappenplan voor trajectbegeleiders met timing en verdere info.
Timing | Actie | Meer info |
Vanaf maart - | Je bent door je directie aangeduid als trajectbegeleider in Duaal Leren. | |
Heel wat info over duaal leren vind je op deze website en op de website van het departement. Er is een algemeen vormingsaanbod voor trajectbegeleiders, maar elke koepel organiseert dit ook. | ||
Verdiep je in deze interessante infofiches. | ||
Ondersteun (administratief) kandidaat - werkplekken bij erkenningsaanvragen. Verzamel voldoende en vooral kwalitatieve werkplekken! | ||
Informeer en sensibiliseer - je collega’s, - de kandidaat-leerlingen - hun ouders - de werkplekken over Duaal Leren. Maak gebruik van het beschikbare campagnemateriaal of contacteer het steunpunt over beschikbare presentaties. | ||
Werk in je school mee aan een evaluatiebeleid Duaal Leren gebaseerd op de leerplannen. | ||
Screen kandidaat-leerlingen op arbeidsrijpheid. | ||
Werk rond sollicitatievaardigheden met kandidaat-leerlingen. | ||
augustus tot september - SJ opstart | Informeer je duale leerlingen grondig met de informatie die je in deze website kan vinden. | |
Schakel Ondersteuning Alternerend in voor de jongere waar nodig. | ||
Match elke jongere binnen 20 werkdagen na inschrijving aan een werkplek. | ||
Sluit een overeenkomst af met de jongere, de werkplek en de school. Tip: om de betrokkenheid van de ouders te verbeteren en om de stap naar de duale opleiding voor de leerling te verkleinen, raden we sterk aan om het eerste contact tussen werkplek en leerling op school te organiseren! | ||
Stel samen met de erkende mentor van de werkplek voor elke jongere een persoonlijk opleidingsplan op aan de hand van het standaardtraject.
Het opleidingsplan: - Geeft het individuele leertraject weer - Is afgestemd op de noden en mogelijkheden van de leerling - Omvat zowel de les- als de werkplekcomponent - Houdt rekening met de specifieke ondernemingscontext - Wordt toegevoegd aan de overeenkomst | ||
Bezoek regelmatig je duale leerling op de werkplek en volg samen met de erkende mentor zijn leerproces. | ||
Bespreek het leerproces regelmatig met de leerling en zijn erkende mentor. |
> Wim Debyser
Copyright © Alle rechten voorbehouden - Afbeeldingen: RTC West-Vlaanderen, Maak de klik en partners / freepik.com